Juhlamekko kesän kynnyksellä

Kesäkuun alussa on monenlaista juhlan aihetta: jotkut valmistuvat opinahjostaan ja toiset ovat vain onnellisia, kun koronatilanne on tyyntymään päin ja voi nähdä hieman enemmän toisia ihmisiä. Tämän päivän asu on juhlamekko, josta voi tehdä enemmän tai vähemmän juhlavan asun koruilla ja muilla oheishärpäkkeillä. 

Nainen seisoo vanhan kartanorakennuksen edessä, viininpunainen polvipituinen juhlamekko, jossa on mustaa pitsiä.

Tällä kertaa pidin asusteet aika askeettisina, ja tällaisella lookilla on kiva mennä vaikka kaverin luokse illanviettoon tai piknikille puistoon. Mekon kanssa käyttämäni hartiahuivi on kesäinen läpikuultavuutensa ansiosta, mutta sen reunojen koristeluissa on pientä goottiromanttista vivahdetta. 

Nainen, viininpunainen juhlamekko, harsohuivi, kesäinen puisto.

Mekko: I-X London, ostettu Dublinista
Huivi: O.I.S., muistaakseni Sokokselta
Sukkahousut: Vogue
Kengät: Skopunkten

Asun täydentäjinä ovat kengät, jotka minulla on normaalisti toimistokenkinä. Kävin kuitenkin hakemassa ne kotiin, kun ne ovat oikeasti aika nätit, eikä ole mitään järkeä seisottaa niitä työpaikalla. 

Lähdimme Leijonan kanssa kävelylle, ja etsiskelimme kivaa paikkaa asukuville. Täytyy tunnustaa, että näillä avokkailla ulkosalla tallustelu yhtään pidempään ei ollut kovin mukavaa. Osittain syynä varmaan on se, että en ole enää niin tottunut pitämään pikkukenkiä, ja sukkahousujen pinta oli niin sileä, että jalka liukui avokkaan sisällä. Osasyy on todennäköisesti myös se, että nämä kengät nyt eivät ole mitkään kovin kalliit kengät, joissa olisi designissa huomioitu varpaiden ergonomiaa tai mukavuutta. 

Naisen sääri, jalassa musta avokas, jossa on kirjailtu kukkakuvio.

Minulla oli myös kauhean kauan siitä, kun olin laittanut 20 denierin sukkahousut päälle ja olin ihan varma, että niihin tulee silmäpako. Olen jotenkin muuttunut hirvittävän skeptiseksi sukkahousujen suhteen. Tuntuu, että vaikka kuinka yrittäisi ostaa jotain “laadukasta merkkiä” sukkahousut menevät helposti rikki tai sitten niiden pinta muuttuu pesussa jotenkin kämäiseksi. 

Minulla menee hermo, kun sukkahousujen pinta ei olekaan sileä ja kitkaton, vaan niiden punos (vai mikä ihme se on) tuntuu menevän jotenkin ristiin hameen kankaan pinnan kanssa. Ja sitten hameen kangas menee kävellessä ryppyyn ja pahimmillaan alkaa nousta paljastellen kropasta kohtia, joiden ei ole tarkoitus olla näkösällä kyseisessä asussa ja kyseisessä sosiaalisessa tilanteessa. 🙄 Jos sinulla on joku hyväksi havaittu sukkahousumerkki, joka ei aiheuta tällaisia epätoivottuja itsensäpaljastelu-uhkia, kuulisin siitä todella mielelläni!

Nainen istuu, otsalla aurinkolasit, päällä viininpunainen juhlamekko.

Vaatteen käyttöaika pidemmäksi nukkaa poistamalla

Minulla on monia vaatteita, joihin olen todella tykästynyt, joten yritän pitkittää niiden käyttöaikaa kaikilla keinoilla. Yksi syy on ekologisuus mutta toinen tärkeä syy on se, että kun kerta olen löytänyt jotain kivaa, haluan pitää siitä kynsin ja hampain kiinni, koska en kauheasti pidä vaatekaupoissa asioimisesta. 

Varsinkin tekokuitua sisältävien vaatteiden pinta voi helposti nukkaantua, jolloin vaatteesta tulee nuhjaantuneen näköinen. Tätä asiaa voi yrittää korjata esimerkiksi nukkaimurilla tai -kammalla, mutta myös ihan tavallisella säärikarvojen tms ajeluun tarkoitetulla höylällä. Opin tämän kikan yhdeltä hyvältä ystävältäni, joka puolestaan oli oppinut sen äidiltään, joka oli käsityönopettaja. 

Mekon päällä nukkaimuri ja partahöylä.

Olen testannut kikkaa pariin vaatteeseen, ja minusta tuntuu, että se on minulle parempi taktiikka kuin nukkaimuri. Ensiksikin ei tarvitse säätää pattereiden kanssa ja toisekseen ei tarvitse tyhjennellä imurin säiliötä, johon staattisen sähkön ansiosta kaikki roska takertuu ja sitten pöllyää ympäriinsä. Kolmanneksi olen myös liian vauhdikas imurin kanssa ja olen onnistunut tekemään sillä muutamaan vaatteeseen pikkuruisia reikiä. Jotka tietysti neuloksessa kasvavat sitten isommiksi rei’iksi. Höylän kanssa ei ole samaa ongelmaa, että onnistuisi imaisemaan kangasta terän ulottuville. 

Nukkakampaa en ole vielä kokeillut, mutta haluaisin hankkia sellaisen. Näin niitä ainakin Varustelekassa myynnissä, mutta kun minulla ei juuri nyt ole mitään muuta hankittavaa sieltä, ei ole tullut tilattua tai lähdettyä hakemaan. 

Kommentit

  1. Onpa kaunis asu! Huivissa on kivasti samantyyppistä tekstuuria kuin mekon helmassakin, joten ne passaavat tosi kivasti yksiin. Ja kengät on ihanat myös! Oikein kiva kesäinen asu, joka on hieman arkisen yläpuolella muttei liian juhlava 💕🌸

    VastaaPoista
  2. Kaunis asu! Mulla on sama homma sukkahousujen kanssa, tuntuu, että käytän kerran ja jo jossain on reikä! En sitten kehtaa mitään parinkympin sukkahousuja ostella sen takia. Monet sukkahousut myös löystyvät heti ensimmäisen käytön jälkeen ja sitten niitä saa olla koko ajan nostelemassa ylös. Italiassa asuessa ostin sieltä sukkahousuja ja ne on mulla käytössä edelleen eli vissiin vähän laadukkaammat. Olenkin kuullut kehuja esimerkiksi Oroblùn sukkahousuista, ne ovat italialaisia, mutta en ole niitä itse vielä ehtinyt testaamaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti