2022 ostetut vaatteet, osa 1

Eni blogista Keep changing colours on nyt kaksi vuotta pitänyt kirjaa ostamistaan vaatteista, kengistä, muista asusteista ja vastaavista. Se innosti minuakin kirjaamaan vuoden hankintani ylös. Minulla on kuvitelma, että olen tosi ekologinen ja tarkka hankinnoissani, mutta katsotaan, pitääkö se paikkansa. Tässä ensimmäisen (noin) puolen vuoden vaateostokset.


Silkkinen takki henkarissa, yksityiskohta kauluksesta.


Tammikuu

  • Kengät stiletto.fi, 94,50 €

Helmikuu

  • ei vaateostoksia

Maaliskuu

  • Saatu pois heitettävistä löytötavaroista viininpunainen kaulahuivi, 0 €
  • Kolme rintakorua Fidalta 9,00 €

Huhtikuu

  • ei vaateostoksia

Toukokuu

  • tähän mennessä ei vaateostoksia


Olen kyllä pariin otteeseen kiertänyt kirppareita ja kauppoja, mutta en ole löytänyt mitään kivaa, joka olisi 1. istunut minulle ja 2. ollut sellainen vaate, joka tulisi johonkin tarpeeseen. Tarve ei nyt tässä tapauksessa tarkoita sitä, että se olisi välttämättömyys, vaan että vaate tulisi johonkin kokonaisuuteen tai haluaisin uuden luottovaatteen.

Näiden vaate- ja asusteasioiden lisäksi olen hankkinut kolme muistikirjaa, tarroja sekä pari tietokirjaa. Kosmetiikkaa olen ostanut ripsivärin loppuneen tilalle. Välillä olen ihastellut joitakin hienonvärisiä meikkejä, mutta olen jättänyt ostamatta, koska en ole käyttänyt pois jo olemassa oleviakaan. 

Loppuvuodesta tulee olemaan enemmän vaateostoksia

Tiedän jo nyt, että minulla on tarve uudenlaisille vaatteille. Koska olen asunut yli kymmenen viimeisintä vuotta elämästäni kerrostaloissa, minulle ei ole mitään puutarha- tai lumitöihin soveltuvia varusteita. Ei myöskään koirien kanssa lenkkeilyyn ja harrastamiseen. 

Pyrin ostamaan niitä mahdollisimman paljon kierrätettynä, mutta täytyy sanoa, että välillä tuskastuttaa, miten paljon aikaa siihen menee, että koluaa kauppoja. Varsinkin, kun kierrätettyjen vaatteiden kohdalla valikoimasta ei voi tietää, ja on täysin sattumaa, löytyykö jotakin itselle sopivaa ja käyttötarkoitukseen natsaavaa. 

Tiedän myös, että alusvaatteistani ja sukistani monet alkavat olla kuluneita, ja lähitulevaisuudessa niitä pitäisi hankkia lisää. Alusvaatteita en ymmärrettävästi aio ostaa kierrätettyinä, ja niissä en välttämättä myöskään suosi mitään ekologista materiaalien kierrätysmeininkiä. Ekologiseksi brändätyt alusvaatteet tuppaavat joko olemaan sen näköisiä, että ovat tosiaan jostain banaaninkuorista kursitut, tai sitten ne ovat vain tosi tylsän tai huonolla tavalla hipsterin näköisiä. Jos tiedät jotain viehkeitä alusvaatemerkkejä, jotka toimivat myös vastuullisesti, vinkkaa kommenteissa! 

Viime syksyn hankinnat vaikuttavat alkuvuoteen

Osittain alkuvuoden ostamattomuutta selittänee myös se, että olin viime syksynä löytänyt kirpputoreilta muutamia kivoja vaatteita, sekä hankkinut itselleni mukavat ulkoiluvaatteet. Ei siis ole hetkeen tullut sellaista oloa, että kaipaisi jotain uutta, kun en oikeastaan ole onnistunut vielä käyttämään paria niistä paidoista, jotka syksyllä ostin Fidalta ja Lohjalla sijainneelta itsepalvelukirpparilta. 

Olen joskus harkinnut, että laittaisin syrjään niitä vaatteita, joita käytän jatkuvasti. Sitten minun olisi pakko tarttua niiden automatisoituneiden helppojen valintojen sijaan vaatteisiin, joita en juurikaan ole käyttänyt. Ja jos en vieläkään ota niitä käyttöön, sitten ne ovat olleet huonoja ostoksia, ja ne kannattaisi laittaa kiertoon.

Suurin haaste vikaostosten kanssa minulla on se, että en saa aikaiseksi niiden kuvaamista ja laittamista jonnekin nettikirpparille, tai sitten itsepalvelukirppiksen pöydän hankkimista. Pöytien hinnat ovat myös sellaisia, että pitäisi koota aika paljon vaatteita, ennen kuin siitä jäisi millään järkevällä rahasummalla voitolle. Yritin viime kesänä käydä myymässä vaatteita puistokirppiksellä, mutta se ei ollut kovin onnistunut kokemus. Voisin kertoa siitä vaikka ensi viikolla. 😅

Kommentit