Omista rajoista huolehtimisen haasteita

Tänään haluan jakaa tapausesimerkin kautta tietyistä hankalista ominaisuuksistani, jotka aiheuttavat henkistä kuormitusta minulle ja rasitusta suhteisiini. Toivottavasti tämä pohdinta auttaa jotakuta samoista haasteista kärsivää omassa elämässään. 😊

Oranssi orkidea.
Kuva anncapictures Pixabaystä.


1 Teen pyytämättä ja ilman yhteistä keskustelua liikaa asioita kumppanini eteen

Eli kun kumppanini on stressaantunut, kun hänen työnsä vie paljon aikaa, minä puristan omasta ajastani hänelle apua ja tukea. 

Tässä keväällä Leijonan on tarkoitus suorittaa 15 opintopistettä täysipäiväisen työn ohella. Opintojen saaminen kasaan on tärkeää, joten haluan tukea Leijonaa sen saavuttamisessa. Olen siis ottanut enemmän vastuuta kotiasioista ja arjen pyörittämisestä. En tainnut alkuun kunnolla tajuta, että tuo opiskelu on tosiaan useita kuukausia kestävä projekti, enkä osannut reflektoida, miten paljon kuormitusta minulle tulisi kaikkien omien hommieni ja työstressini lisäksi siitä, miten tuen Leijonan opintoja. 

Olennaista on, että emme keskustelleet tästä asiasta kunnolla, vaan minä aloin ottamaan hoitaakseni kaikenlaisia yhteisen arjen pyörittämiseen liittyviä asioita, kuten ruokakaupassa asioinnit ja viikon lounasmenut jne. Minä menin huolenpitotilaan, jossa ajattelin, että toista on tuettava, jotta hän saa jotakin tärkeää aikaan.

2. En osaa lopettaa huolenpitoa, enkä osaa tarttua kumppanini yrityksiin tasoittaa vastuunjakoa

Kun Leijona huomasi, että alan uupua sen kanssa, että huolehdin arjestamme, en osannut ottaa hänen apuaan vastaan. Fair enough, Leijonakaan ei sanoittanut asiaa selkeästi, vaan tarjosi apua yksittäisissä pienissä asioissa. 

Minä ajattelin, että minun on kannettava vastuu molempien hyvinvoinnista, jolloin se, että Leijona jonkun kerran tekee jonkin huoltotoimenpiteen ei tunnu merkitykselliseltä isossa mittakaavassa. Se ei ota minulta päävastuuta pois. 

Näin siis edelleen meille jähmettyneet roolit, joissa minä tuen Leijonaa saavuttamaan urakehitykseen liittyvän asian (koska olenhan lapsesta asti omaksunut luterilaisen työmoraalin ja käsityksen ihmisarvosta työsaavutuksiin perustuvana). Ja niin kauan kuin tavoite on saavuttamatta, olen toisen tukena.

3. Ylitin omat rajani huomaamattani, ja koin ettei kumppanini ilmaise minulle rakkauttaan

Kaiken lisäksi sitä venyy ajan saatossa huomaamattaan koko ajan enemmän ja enemmän. Eli ajattelen asioista, että nehän ovat pieniä juttuja, kyllä minä nyt jaksan tuon tehdä ja tuon, ja jaksan nyt tässä hetkessä olla vielä kuuntelevana korvana. Ja koko ajan minulla oleva kuorma kasvaa ja annan itsestäni enemmän ja enemmän. 

Olin huomaamattani ajautunut tilanteeseen, jossa koin jo pari kuukautta antaneeni toiselle enemmän kuin sain. Vakiintuneessa ja pitkässä suhteessa kehittyy odotuksia siitä, että yksilöt pitävät huolta myös toisistaan. Ja minulle tuli tunne, että Leijona ei ole pitänyt minusta huolta tai kiinnittänyt huomiota minun jaksamiseeni. 

Nyt mennän jo jonnekin Freudin teorioiden kaltaisiin aivoituksiin, mutta minulla kävi niin, että luottamukseni Leijonaa kohtaan alkoi rakoilla, vaikka minä olin se, joka oikeastaan oli toiminut hölmösti.

Koin pettymystä siihen, että Leijona ei ollut yhtä omistautunut minun hyvinvoinnilleni ja minun tavoitteilleni kuin mitä minä olin hänen tarpeilleen ja tavoitteilleen. Koin, etten voi luottaa siihen, että hän on tukenani, että hän huomioi minua ja ymmärtää minua. Että hän priorisoisi minun tarpeitani yhtä tärkeiksi kuin mitä minä olin priorisoinut hänen tarpeensa.

Muistutuksena aiemmasta: Leijona oli huomannut, että uuvun, mutta sen sijaan, että asia olisi keskusteltu auki, ja että hän olisi osoittanut huolenpitoa minulle, hän yritti vähentää minun kantamaani vastuuta hänestä ja yhteisestä arjesta. Eli sen sijaan, että hän tekisi jotain minua varten, hän ennemminkin toppuuttelee minua olemaan tekemättä jotakin häntä varten.

Tuosta voi pahimmillaan tulla sellainen tunne, että toinen ei ole arvostanut tekojani. Siitä tulee myös helposti tunne, ettei toinen näe minua ja tarpeitani. Että ne eivät ole keskustelussa, on ainoastaan tuon toisen tarpeet, joita olen pyrkinyt täyttämään viime viikot.

Leijona yritti kysellä, miten päiväni on mennyt. Sanoin suoraan, että olen stressaantunut ja uupunut, mutta olotilani syynä oli kaikki, eikä esim jokin rajattu kokonaisuus kuten se, että huolehdin arkiasioistamme. Puhuin myös konkreettisista asioista töihin tai ystäviini liittyen, miten koen esimerkiksi etäisyyttä vanhoista opiskelukavereistani ja miten se nakertaa minua. Asioiden purkaminen sanallisesti ei kuitenkaan ollut minulle hyvä eikä tarpeeksi, koska kohta 4. 👇🏽 

4. Liika vaativuus itseä kohtaan tuottaa lähinnä pahaa oloa

Minusta asioista valittaminen ilman, että niille tekee mitään, on tekopyhää. Eli en osaa purkaa sydäntäni, jos en tee sen jälkeen asialle jotain. Ja jos olen niin uupunut, etten pysty tekemään asialle mitään, en pysty myöskään puhumaan siitä. Hölmö homma, koska puhuminen auttaisi tunnetilaan ja myöskin selkeyttämään, mitä asialle voisi tehdä. Kaikkeahan ei tarvitse ratkaista kerralla, vaan voi ottaa jonkin pienen askeleen ja se ohjaa jo muutokseen.

Lisäksi hetket, jolloin Leijona kysyi minulta jostain, eivät todennäköisesti olleet niitä hetkiä, joissa olisin jaksanut ja pystynyt analysoimaan, mikä kaikki minua oikein uuvuttaa. Olin suoritusajatuksien ohjaama, joten oli tärkeämpää saada tehtyä jokin asia X kuin valittaa siitä, että asian X tekeminen on raskasta. Koska puhumiseen ja valittamiseen olisi mennyt aikaa, eikä asia X olisi edelleenkään tehtynä.

Mitä sitten kannattaisi tehdä?

Tämä on vaikea kysymys, sillä ajaudun tähän tilanteeseen usein huomaamattani. Monesta pienestä asiasta kasvaa lopulta kuorma, jota en jaksa kantaa. Yksi hyvä asia olisi keskustella avoimesti kumppanin kanssa molempien kuormituksesta ja siitä, miten yhteiset asiat kannattaa järjestää, jottei kummallekaan tule kohtuutonta painolastia.

Toinen asia, minkä tästä opin oli se, ettei kumppanini tahallaan jätä tarpeitani huomiotta. Jos minulla on tunne, että kumppanini ei ole hetkeen huomioinut tarpeitani, se tuskin johtuu siitä, että hän on ilkeä tai itsekäs. Todennäköisesti hän ei vain ole senhetkisissä olosuhteissa osannut lukea minua niin hyvin kuin yleensä, eikä tunnista, mitä tarpeeni ovat. Jos puhun asiasta hänen kanssaan, asiaan saadaan selkeyttä ja hän pystyy taas huomioimaan minua paremmin.

Kannattaa siis uskoa hyvää kumppanistaan. 

Ja ehkäpä yritän jatkossa tehdä muutaman päivän välein itselleni tilannetsekkauksia, kuinka kuormittuneelta minusta tuntuu. Ja jos tunne on jatkuvasti suht paha tai huomaan, että olen alkanut kokea, ettei kumppanini ymmärrä minua, on intervention paikka. 😊


Mitä ajatuksia teksti herätti? Olisi ihanaa lukea niistä kommenteissa!

Kommentit

  1. Olipa hienon analyyttisesti kirjoitettu.

    Koen, että olen käynyt aika samankaltaisen polun, ja siitä seurauksena repäisin myös itselleni vastaavan "nyt on minun vuoroni panostaa"-osuuden...josta vastaavasti sitten taas toiselle ehkä tuli myös tuollainen etäännyttävä kokemus ja molemmat etääntyi entistä kauemmas toisistaan.


    Mitä tekisin toisin nyt? En tiedä, osaisiko suorilta aloittaa keskustelun siitä, että täytyy puhua keinoista, joilla näytetään toiselle välittämistä ja ymmärtämistä, ja mitkä kumppanin ajatukset olisivat sen suhteen, minkä verran hän tosiaan panostaa yhteiseen arkeen tuollaisena aikana ja millaista panostusta hän odottaa minulta.
    Mutta olisi selkeästi hyvä, että tuollaisen keskustelun kävisi, jolloin osaisi ehkä itsekin päästää irti olettamistani odotuksista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kun kerroit kokemuksestasi, minulla kanssa on ollut tuollaista täyskäännöstä, mikä tekee juuri kuten sanot: etäännyttää vielä enemmän. 😅 Ja vaikka keskustelisikin jossain kohtaa asioista, tilanteet ja ihmiset muuttuu, ja on tosi hankala huomata, milloin asioista kannattaisi keskustella uudestaan. 🤔

      Poista
  2. Yhtään vähättelemättä noita ongelmia, mutta lisätkää niihin vielä lapset ja heidän tarpeidensa ja hyvinvoinnista huolehtiminen, niin voitte kuvitella millaista todellinen kuormittuminen on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapset ja niiden hyvinvointi on varmasti kuormittava tekijä. Ilman lapsiakin on kuitenkin (valitettavasti) täysin mahdollista kokea, millaista todellinen kuormittuminen on. 😊

      Poista
  3. En lakkaa ihmettelemästä miten paljon sinulla on samankaltaisia ajatuksia, kokemuksia ja tuntemuksia kuin mitä itsellänikin on monesti ollut. Sinulla on todella monta tekstiä mihin olen saanut valtavasti samaistumisen pintaa ja vertaistuellisia tuntemuksia.
    Tästäkin tekstistä tunnistin samoja piirteitä todella paljon.
    Mullahan on ihan samanlaisia taipumuksia, teen toisen puolesta asioita "jottei toinen uuvu, jotta toinen jaksaisi meitä ja meidän arkea paremmin, koska toinen on nyt kipeä, sillä on kouluja/töitä niin paljon jne,,," milloin mitäkin syitä. Typerä ajatus ikään kuin suojella toista uupumiselta, samaan aikaan kun uuvutan itse itseni. o_O
    Mulla on pahimmassa tapauksessa juuri ylisuorittaa niin kauan kunnes tulee se piste etten enää jaksa, sitten purkaudun kuinka uupunut olen, saatan kärsiä valtavista ahdistus ja itkukohtauksista ja se oma väsymys saattaa pahimmillaan purkautua myös hallitsemattomana raivokohtauksena. Nyt olen tietoisesti pyrkinyt tästä toimintamallista eroon. En edelleenkään ole siinä hyvä, harjoittelu jatkuu edelleen todenteolla. Olen alkanut enemmän kiinnittämään huomiota tähän omaan tapaani haalia kotitöitä, tietoisesti olen purrut hammasta yhteen ja jättänyt asiat odottamaan, että toinen ne tekisi. Olen jopa opetellut pyytämään apua kumppaniltani, mikä on minulle todella vaikeaa koska olen aina tottunut siihen että yksin pitää pärjätä. Minulla on myös todella paha tapa pitää murheet sisälläni, kärsin niistä hiljaa yksikseni kunnes olen taas siinä surullisessa romahtamispisteessä. Tästä paljon kävin keskustelua psyk.sairaanhoitajani kanssa ja olen opetellut myös pienin askelin tästäkin tavasta eroon. Nykyisin olen pakottanut itseni sanomaan ääneen pienenkin murheen ja hölmön ajatuksen, vaikka se tuntuisikin kuinka tyhmältä ja pieneltä sillä hetkellä. Olen oppinut itsestäni sen että ne pienetkin ja hölmötkin tuntemukset saattavat kasvaa jäävuoren kokoiseksi jos en katkaise niitä tarpeeksi ajoissa. Ehkä nämä haitalliset toimintamallit on tosiaan opeteltavissa pois kun vain oikein kovasti yrittää ^_^
    Tsemppiä ihan hirmuisen paljon sinne <3 Muista tosiaan pitää myös itsestäsi huolta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa ihanan inspiroivaa lukea kokemuksistasi ja miten olet työstänyt asioita! 🧡😊 Tsemppiä meille molemmille, jotta osataan pitää rajoistamme huolta ja viestiä avoimesti kumppaneille. 😄

      Poista

Lähetä kommentti