Hormonaalisesta ehkäisystä luopuminen, osa 2

Olen noin yhdeksän kuukautta sitten luopunut hormonaalisesta ehkäisystä, joten nyt on hyvä aika taas tsekata, mitä siitä on seurannut. Ensimmäisen osan tätä hormoonisaagaani kirjoittelin alkuvuodesta, ja silloin päällimmäisenä mielessä oli hienhajun muutos, finnit ja krampit. Koko postauksen voi lukea täältä. 

Nainen käsi hiuksissa, silmät luotuna alaspäin.

Iho-ongelmat jatkuvat

Dekolteella olleiden näppyjen määrä on vähentynyt, mutta niitä on puhjennut muualle: naamaani on pukannut taas hirmuisesti pieniä finnejä, mikä ei ole kovinkaan mukavaa. Samaan aikaan hipiä on muuttunut syksyn tullen pintakuivemmaksi. Tämä on tosi harmi, koska olin toivonut, että hormonaalisesta ehkäisystä luopuminen auttaisi kuivaan ja paikoin atooppiselta tuntuvaan ihooni.

Minun kannattaisi mennä apteekkiin tai jollekin ihoasiantuntijalle selvittämään, millaisia tuotteita minun kannattaisi alkaa käyttää. En vain ole saanut sitä aikaiseksi, koska mm. käden murtuminen ja sen seurauksena muu arjessa selviäminen on ollut korkeammalla prioriteetilla. 

Minua myös epäilyttää lähteä kauheasti kokeilemaan uusia tuotteita, koska minulle on käynyt useammankin kerran niin, että olen allergisoitunut käyttämälleni kauneustuotteelle. En viitisisi siis ostaa kovin montaa kallista purkkia, jos sitten ilmeneekin, etten voi niiden sisältöä käyttää.

Krampit ja hiki haittaavat vähemmän

Tässä vaiheessa hienhaju on muuttunut taas neutraalimmaksi, tai sitten olen vain itse tottunut siihen. Vaikea sanoa. Ainakaan se ei ole tuntunut yhtä epämiellyttävältä, eikä kukaan ole valittanut minulle, että haisen. Toivon, että hajut pysyvät jatkossakin aisoissa.

Minusta myös tuntuu, että kuukautisia edeltäneet krampit ovat myös laantuneet. Tosin viime yönä tunsin sellaisen nukkumaan mennessä, vaikka kuukautiset alkoivat jo pari päivää sitten. Tiedän kyllä, että kramppeja voi tulla kuukautisten aikana ja myös silloin kun munasolu irtoaa. Niitä ei vain ole tuntunut minulla aiemmin, joten tämä on uusi kokemus minulle.

Kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisemmiksi

Noin ensimmäiset 4 kuukautta kuukautiseni pysyivät samassa tahdissa kuin hormoneilla olin ne ajastanut. Nyt ne ovat kuitenkin alkaneet muuttua. Ensimmäinen yllätys oli neljän päivän vuodon sijaan viikon pituinen vuoto. 😨 Se oli aika rasittavaa, ja sen jälkeen vuodon pituus on asettunut noin viiteen päivään. Kiertoni ei myöskään ole pysynyt tasan 28. päivän rytmissä, vaan vaihtelee välillä 25 - 28. 

Kuten edellisessä tekstissä kerroin, minulle erityisen painava syy hormonaaliseen ehkäisyyn oli juurikin kierron ennustettavuus ja kontrolli kuukautisten ilmestymispäivästä. Ymmärrettävästi en siis ole niin kovin iloinen tästä uudesta kehityssuunnasta. Toivon kuitenkin, että muutaman kuukauden sisään kierto alkaa tasaantua. 

Kuukautiset ovat myös muuttuneet hieman runsaammiksi kuin mitä ne aiemmin olivat. Aikaisemmin kuukautiset olivat muuttuneet todella niukoiksi, joten kuukautisten määrä ei ole mitenkään epäkäytännöllinen. Siis että joutuisin tyhjentämään kuukuppia parin tunnin välein tai vastaavaa.

Mielialavaikutukset vaikea havaita

Olen lukenut, että monille ihmisille on seurannut positiivisia vaikutuksia mielialaan, kun he ovat luopuneet hormonaalisesta ehkäisystä. Itse en ole vielä huomannut mainittavia muutoksia. Tämä lähinnä johtuu siitä, että mielialaani vaikuttaa niin moni asia, etten pysty sanomaan, onko hormonien muutoksilla merkityksellinen rooli.

Viime aikoina olen ollut paljon väsyneempi ja melankolisempi, mutta siihen vaikuttaa varmaan eniten se, että olen viime viikot toipunut tapaturmasta, ja ollut siis poissa töistä ja liikuntarajoitteinen. Onneksi käsi on parantunut hyvin ja aion jopa osallistua loppuviikosta rauhalliseen joogatyöpajaan. Kyseessä on Meri Mortin vetämä Metsänpeitto -tapahtuma, jossa joogaan yhdistyy korttimagiaa ja muuta mielenkiintoista. Toivon, että tilaisuus on antoisa ja saan esimerkiksi käsiteltyä viimeaikaisia negatiivisia fiiliksiä.

Yritän jatkossa palata viikottaiseen postausrytmiin ja varmaankin ensi maanantaina kerron tuosta joogatapahtumasta. 😊

Kommentit